Vad är detta med "Positivity Ratio"?
Det handlar om feed-back (på svenska återkoppling) och om hur man gör detta på bästa sätt. Feed-back; ett av ledarskapets viktigaste verktyg.Om vi antar att medarbetare gör fler bra saker på jobbet än dåliga så borde detta innebära att chefer och kolleger utdelar mer positiv feed-back än negativ kritik. Så är det nu tyvärr oftast inte. "Korrigerande feed-back" tar ofta överhanden, dvs chefen reagerar när han/hon ser något som avviker från normen eller behöver korrigeras.
Jag jobbade en gång i tiden med en ledarutvecklare som brukade fråga deltagarna om det är vanligt att medarbetarna gör mer fel än rätt i jobbet. Han bad dom samtidigt fundera på hur dom själva använde verktyget feed-back i sitt chefsskap.
Gör vi oftare fel än rätt i jobbet? |
I praktiken skiljer det sig mycket mellan hur vi använder feed-back. Det kan användas rätt och det kan användas fel ......
Många chefer har fortfarande en gammaldags syn på ledarskap |
Man kan lätt få uppfattningen att negativ feed-back är viktigare än positiv. Det är precis tvärtom! Det finns studier som tydligt visar att mer positiv feed-back påverkar ett teams prestationsförmåga. (Marciel Losada m fl)
Man mäter detta med Positivity Ratio - dvs förhållandet mellan förekomsten av positiv feed-back vs negativ feed-back. P/N mäts helt enkelt genom att jämföra kvoten mellan positiv och negativ feed-back. Vid utdelande av lika många av varje slag blir kvoten 1,0.
I t ex Marcial Losadas studie hade högpresterande team ett P/N Ratio på så mycket som 5,6 medan ett normalpresterande team högpresterande team hade en P/N Ratio på 1,9. Lågt presterande team hade så låga värden som 0,36.
I praktiken innebär detta att man i ett högpresterande team stöttar varandra och berömmer mycket oftare än man kritiserar - det går fler än 5 beröm på en kritik. I en normalgrupp går det ca två beröm på en kritik. I grupper med låg motivation går det ca tre kritiska påpekanden på varje berömmande.
Borat - ständigt positiv ... |
Om du vill ha en förutsättningslös diskussion om hur man tar tag i dessa och liknande frågor kontakta StormPartner AB direkt via: info@stormpartner.se
Mail: info@stormpartner.se
Hemsida: http://stormpartner.
Ja, tricket är väl att ge feed-back på ett så respektfullt sätt att den tas på allvar. Omotiverad positiv feed-back ger falsk självkänsla och leder även den till lägre prestationer - jfr de senaste 30 årens pedagogik och dess konsekvenser. Negativ feed-back mår ingen bra av - men feed-back som upplevs seriös och framförd med respekt för individen är utvecklande.
SvaraRadera