Webpage: StormPartner

Du hittar hemsidan för Stormpartner HR-support här:
http://stormpartner.se

onsdag 12 november 2014

Skriftliga varningar - en bestraffning eller vad ?

Vad är en varning?

Skriftlig varning, tillsägelse, erinran. Det förekommer lite olika namn för samma sak men man skulle kunna sammanfatta denna typ av åtgärder under samlingsnamnet "Las-varningar". Lite slarvigt uttryckt kanske, men det syftar på att denna typ av åtgärder är framåtsyftande. Det är verktyg för att tydliggöra spelreglerna på arbetsplatsen på ett sätt som förebygger framtida behov av åtgärder enligt Lagen om anställningsskydd eller LAS - dvs uppsägning eller avsked.

En "LAS-varning" är således inte en bestraffning utan en förebyggande åtgärd i syfte att rätta till ett felaktigt beteende eller motsvarande.   


Finns det bestraffningar i svensk arbetsrätt?

Ja det gör det faktiskt. De finns ibland reglerade i kollektivavtalet. Bl a finns i vissa avtal en paragraf om "Suspension" - dvs den anställde får gå hem under en viss tid utan lön. Det finns också kollektivavtal med "Varning" som en bestraffande åtgärd - därav uppstår ibland missförstånd och begreppsförvirring.

En annan bestraffning är givetvis om man beter sig såpass illa på arbetsplatsen att man blir uppsagd på grund av sk "personliga skäl" eller rentav avskedad.


Korrigerande åtgärder:

Ibland beror missförhållanden på arbetsplatsen på brister i ledarskapet. T ex när chefen är otydlig med vad som gäller vid arbetsplatsen. Det kan gälla mål och resultat för verksamheten samt vilka regler och uppförandekoder som gäller. Ofta brister chefen också i att att ge feedback på bra och mindre bra prestationer. Allt sådant skapar en arbetsplats med problem där medarbetare trivs dåligt och där informella strukturer kan ta över och orsaka problem som t ex:
  • Medarbetare passar inte tider, kommer för sent.
  • Det slarvas med säkerhet och arbetsmiljö.
  • Kunder får dåligt bemötande och behandlas nonchalant.
  • Kvalitetsbrister döljs.
  • Arbetsteam underpresterar och sätter andra mål än företagets före.
  • Mobbing och hot kan förekomma.
Denna typ av misskötsamhet beror ofta på brister i ledarskapet men inte alltid.

Oavsett vilket, måste man hitta en metod att komma till rätta med misskötsamhet. Ett sätt är att använda sig av förebyggande korrigeringar.
  1. Detta börjar ofta med personliga samtal mellan chef och medarbetare om konkreta händelser som inte är i linje med arbetsplatsens regler. T ex vikten av att komma i tid till jobbet.  
  2. Vid återkommande problem måste chefen vara tydligare med vad ett fortsatt felaktigt beteende kan leda till. Dvs risken att förlora anställningen. 
  3. Det kan finnas ytterligare steg på vägen innan chefen tar till tyngre verktyg.
  4. En skriftlig varning måste formuleras noga. Den skall vara framåtsyftande men också tydlig vad gäller konsekvenser om beteendet inte förändras. Ta därför hjälp av HR-avdelning eller arbetsgivarorganisation. Det är också utomordentligt viktigt att all sådan dokumentation arkiveras i den anställdes personakt.
Oftast behöver man aldrig komma så långt att företaget måste utforma skriftliga varningar.


Åtgärder vid allvarlig misskötsamhet.

Vid allvarligare misskötsamhet finns ofta anledning att använda verktyget skriftlig "LAS-varning" direkt. Detta blir aktuellt vid uppenbara brister eller misskötsamhet. T ex när anställd bryter mot regelverket i full medvetenhet om att detta inte är tillåtet.


Uppsägning av personliga skäl och avsked

Konsekvenserna av upprepad misskötsamhet kan vara uppsägning eller avsked. Vid uppsägning har arbetsgivaren att iaktta den uppsägningstid som den anställde har. Vid avsked avslutas anställningen i princip omedelbart. Det finns mycket att kommentera om dessa två åtgärder som kanske inte ryms i ett enkelt blogginlägg. Men min personliga erfarenhet är att Uppsägning av personliga skäl är en trubbigt och energikrävande åtgärd och bör användas med urskiljning. Men detta kanske jag utvecklas i ett annat separat inlägg här i bloggen.

 Om du vill ha en förutsättningslös diskussion om hur man tar tag i dessa och liknande frågor kontakta StormPartner AB direkt via:     info@stormpartner.se
 

Om du vill få stöd i HR-frågor, kontakta StormPartner AB : 
Mail: info@stormpartner.se 
Hemsida: http://stormpartner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna inlägget: